Alles over subsidies voor elektrische Trucks

Welkom bij de subsidiewijzer van Baan Twente voor Mercedes-Benz Trucks. Op deze pagina vindt u uitgebreide informatie over de verschillende subsidies die beschikbaar zijn voor de aanschaf van elektrische trucks en laadinfrastructuur. Ontdek hoe u kunt profiteren van regelingen zoals de AanZET, SSEB, MIA, en EIA, en wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen. We voorzien u van de nieuwste updates en praktische tips om uw transitie naar emissievrij transport zo soepel mogelijk te laten verlopen.

mercedes-benz

Alles over subsidies voor elektrische Trucks

Mercedes-Benz Trucks | CO2-neutraal transport

In 2024 zijn er opnieuw subsidieregelingen voor zero emissie trucks beschikbaar. Welke zijn dat precies? En wat is er tot nu toe bekend over de inhoud en voorwaarden? De subsidies kunnen helpen bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Lees er hier alles over.

Op Prinsjesdag is bekendgemaakt dat de overheid voor het jaar 2024 werkt aan een nieuwe subsidieregeling voor elektrische vrachtwagens. Ook worden enkele bestaande subsidies verlengd en worden bij andere, bestaande regelingen wat voorwaarden aangepast. Dit zijn de tot nu toe bekende beschikbare subsidies in 2024 die relevant zijn voor de transportbranche:

  • De Subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens (AanZET)
  • De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwverkeer (SSEB)
  • MIA (Milieu Investeringsaftrek)
  • EIA (Energie Investeringsaftrek)
  • Subsidie voor laadpalen en laadinfrastructuur (nieuw!)
  • Andere, provinciale subsidies

Hieronder gaan wij verder in op deze subsidieregelingen.

UPDATE
Op dinsdag 1 oktober 2024 om 09:00 uur opent een nieuwe aanvraagperiode voor de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks. Deze extra aanvraagronde eindigt op dinsdag 8 oktober 2024 om 12:00 uur.

ecanter en eactros 600 kopie

Wat houdt de AanZET-regeling voor zero emissie trucks in?

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, emissieloze trucks willen kopen of leasen. De aanvraag voor subsidie vanuit de AanZET-regeling moet vóór aankoop plaatsvinden en wordt gebaseerd op een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden in geval van het niet verkrijgen van subsidie. Als de aanvraag positief is bevonden, kan het proces doorgaan.

Op dinsdag 26 maart 2024 opende de mogelijkheid om AanZET-subsidieaanvragen in te dienen. Na één dag bleek dat meer dan de helft van het totaalbudget van 45 miljoen euro voor 2024 al is aangevraagd. Een dag later was de subsidiepot overtekend. Dit toont aan dat de financiële ondersteuning ondernemers kan helpen bij het overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer.

Op dinsdag 1 oktober 2024 om 09:00 uur opent een nieuwe aanvraagperiode voor de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks. Deze extra aanvraagronde eindigt op dinsdag 8 oktober 2024 om 12:00 uur.

Voorwaarden aanvraag AanZET-subsidie

Om in aanmerking te komen voor de AanZET-regeling, gelden de volgende voorwaarden:

  • Er kan uitsluitend één aanvraag van één vrachtwagen, per onderneming, per dag worden ingediend.
  • U heeft een nog niet-definitieve opdrachtbevestiging (order) nodig met een ontbindende factor.
  • Bij toekenning van de subsidie wordt 90% van het bedrag uitbetaald.
  • De nieuwe emissievrije vrachtauto moet binnen 12 maanden op uw naam geregistreerd worden en 4 jaar zo blijven.
  • Bij operational lease moet het contract minimaal 48 maanden duren.
  • Het moet gaan om een nieuwe elektrische truck, waarbij de datum van eerste toelating, eerste inschrijving in Nederland en tenaamstelling overeenkomen.
  • Sale-en-Lease-Back-constructies zijn mogelijk.

Maximale steun op grond van EU-staatssteunkader

Voertuig CategorieGrote ondernemingMiddelgrote ondernemingKleine onderneming/non-profit
N2-bakwagenchassis ≥ 4.250 kg6,1% (€7.500)12,0% (€14.700)14,8% (€18.000)
N3-bakwagenchassis ≤ 18.000 kg10,3% (€31.100)20,0% (€60.500)28,6% (€86.600)
N3-bakwagenchassis > 18.000 kg11,1% (€43.900)21,0% (€83.200)29,0% (€115.200)
N3-trekker11,1% (€43.900)21,0% (€83.200)29,0% (€115.200)

Let op: voor het definiëren onder welke type uw onderneming valt, is er een MKB-toets die afwijkt van de reguliere KvK-ondernemingsdefinitie.

Wat houdt de SSEB-regeling voor zero emissie trucks in?

De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is een aanschafsubsidie voor emissieloos bouwmaterieel, met als doel het terugdringen van de NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector.

Hoewel deze regeling grotendeels gericht is op bouwmachines, kunnen trucks onder bepaalde voorwaarden ook aanspraak maken op SSEB-subsidie. Afhankelijk van de juiste SBI-code en de opbouw van de truck die in de bouw wordt ingezet, is het mogelijk om van deze subsidie te profiteren.

De SSEB is sinds dinsdag 5 maart 2024 open voor aanvragen.

Voorwaarden aanvraag SSEB-subsidie

Voor de SSEB-regeling gelden de volgende voorwaarden:

  • Een niet-definitieve opdrachtbevestiging (order);
  • Een referentieofferte van het voertuig, indien nodig;
  • Een ingevulde MKB-toets van de site van het RVO;
  • Het juiste e-herkenningsniveau (3).

Juiste SBI-code

Aanvragers moeten in het handelsregister zijn ingeschreven onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739 of 77399. De codes 4941 en 7712 zijn binnen de transportwereld het meest relevant.

Wat valt onder de juiste opbouw?
De volgende opbouwvarianten op vrachtwagens die worden ingezet voor bouwtransport, kunnen (in combinatie met de juiste SBI-code) in aanmerking komen voor SSEB-subsidie:

  • C. Bouwvoertuigen (N2/N3, uitsluitend aanschaf emissieloos)
    • C1. betonmixer (carrosseriecode 15)
    • C2. betonpompvoertuig (carrosseriecode 16)
    • C3. boorwagen (carrosseriecode 28)
    • C4. hoogwerker (carrosseriecode 27)
    • C5. kieptruck (carrosseriecode 10)
    • C6. kraanwagen (carrosseriecode 26 of aanduiding SF)
    • C7. voertuig met haakarm (carrosseriecode 9)

Andere subsidieregelingen

Milieu Investeringsaftrek (MIA)
Deze regeling biedt ondernemers een fiscaal voordeel bij investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische trucks. U kunt profiteren van een investeringsaftrek van 45% van het investeringsbedrag. De MIA is te combineren met de AanZET of de SSEB.

Energie Investeringsaftrek (EIA)
Voor bedrijven die willen investeren in energiezuinige bedrijfsmiddelen of CO2-reductie biedt de EIA een aftrek van 40% van de investeringskosten. Deze regeling geldt bijvoorbeeld voor Turbo Compound-systemen, lichtmetalen velgen, bandenspanningssystemen en andere energiebesparende technologieën.

Provinciale subsidies
Provincies zoals Gelderland bieden extra ondersteuning voor onder andere LNG, snelladers en duurzame energieprojecten.

Subsidie voor laadpalen en laadinfrastructuur
In 2024 komt er subsidie beschikbaar voor laadpalen en laadinfrastructuur, zowel voor publieke als private oplossingen. Deze subsidie dekt tot 20% van de kosten. Tot de openstelling in juni 2024 kan gebruik worden gemaakt van de EIA-regeling voor laadinfra-oplossingen.

Waar moet ik op letten bij het inrichten van een goede laadinfrastructuur?
Bij het opzetten van een efficiënte laadinfrastructuur is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ten minste één laadpaal is uitgerust met een MID-gecertificeerde meter. Als u meerdere laadpalen installeert, kunt u deze als groep achter één enkele MID-meter plaatsen. Dit kan zorgen voor een nauwkeurige registratie en verrekening van het energieverbruik.

stage-eactros