De nieuwe CLA
De nieuwe CLA van Mercedes-Benz biedt klanten in elk opzicht meer: meer ruimte, meer optische verfijning, meer comfort, meer intelligentie en meer efficiëntie in vergelijking met zijn voorganger. Het is de meest intelligente auto die Mercedes-Benz ooit heeft gemaakt – en het eerste model van een compleet nieuwe voertuigfamilie. Elk nieuw model in deze familie wordt leverbaar met zowel volledig elektrische als hightech hybride aandrijving. De volledig elektrische CLA is het eerste model van deze familie dat wordt gepresenteerd.
Vanaf september in onze showrooms

De CLA met EQ-technologie maakt indruk met een spannend samenspel van intelligentie en emotie, en geeft zo een nieuwe interpretatie aan verlangen. De lange wielbasis, de korte overhangen en de krachtig ogende GT-achterzijde zijn een emotionele expressie van atletische kracht. De sportieve proporties van de auto worden versterkt door de lage ‘greenhouse’, de lange motorkap met powerdomes en de grote velgen. De gespierde en atletische schouderpartij van de auto beginnen bij de voorste wielkasten en strekken zich uit tot de sculpturaal vormgegeven achterzijde. De heldere designtaal benadrukt de gebeeldhouwde oppervlakken met gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen. De markante karakterlijnen op de flanken creëren een interessant spel van licht en schaduw in het zijaanzicht.

Stralend ‘gezicht’: panel met verlicht Mercedes-Benz pattern. De iconische en sportieve A-vormige grille is opnieuw geïnterpreteerd voor het elektrische tijdperk. Het innovatieve naadloze panel is voor het eerst bij een seriemodel van Mercedes-Benz volledig verlicht. In totaal 142 individueel animated led-sterren in chroomlook zorgen voor een kenmerkende merksignatuur. Een van de weinige optische verschillen waarmee de CLA Hybrid zich onderscheidt, is de klassieke grille. Deze heeft een Mercedes-Benz pattern in chroom, dat standaard wordt omlijst door een led-lichtgeleider. Bij de optionele MULTIBEAM LED-koplampen heeft de dagrijverlichting de vorm van een Mercedes-Benz ster. De koplampen worden verbonden door een lichtband. De achterlichten zijn eveneens stervormig en worden met elkaar verbonden door een verlicht designelement. Deze combinatie geeft de CLA een sterke en unieke optische presence. In combinatie met de MULTIBEAM LED-koplampen vormt dit de nieuwe Mercedes-Benz signatuur. Het maakt een Mercedes op elk moment van de dag of nacht onmiddellijk herkenbaar – een onmiskenbaar statement van iconische luxe.

De standaard high-performance led-koplampen hebben een verchroomd designelement in de vorm van een ster. Ambiance met veel licht: standaard panoramadak voor royaal gevoel van ruimteAlle CLA-modellen zijn standaard uitgerust met een groot panoramadak. Dit uit één stuk bestaande glazen dak heeft geen centrale dwarsverbinding en loopt naadloos van de voorruit door naar achteren. Het zorgt voor een nieuwe interieurbeleving met een vrijwel onbelemmerd zicht naar boven. Het panoramadak zorgt tegelijkertijd voor meer hoofdruimte dan bij de voorganger. Het warmtewerende en gelaagde veiligheidsglas biedt samen met de infraroodfolie en een dunne Low-Emissivity (LowE)-coating bescherming tegen zonlicht en warmte.

Nieuwe ruimte-ervaring: minimalistisch interieurdesign met drie iconische hightech elementenHet interieur van de CLA creëert een nieuwe luxe-ervaring in dit segment. Het design kenmerkt zich door een reductie tot de essentie. Het legt minder de nadruk op de basiscarrosserie maar focust op een paar iconische hightech elementen. Highlight is het optionele MBUX superscreen dat lijkt te zweven. Het strekt zich uit over de gehele breedte van het interieur. Achter een groot glazen oppervlak bevinden zich het 26 cm (10,25”) bestuurdersdisplay en het 35,6 cm (14”) centraal display. Na de introductie van de CLA wordt het MBUX superscreen met een extra, eveneens 35,6 cm (14”) voorpassagiersdisplay als optie leverbaar. Een andere blikvanger is de middenconsole. Deze is hoog geplaatst en lijkt als het ware te zweven, wat het sportieve gevoel versterkt. Net als bij de modellen uit hogere segmenten is het opgedeeld in twee niveaus. Het bovenste deel wordt gevormd door een zeer groot en driedimensionaal sierdeelniveau – met een geïntegreerde dubbele bekerhouder en optioneel een aflegvak voor het draadloos opladen van smartphones. Het derde hightech element zijn de grote met leder beklede middendelen van de portieren, die eveneens lijken te zweven. Ze omhullen op driedimensionale wijze het profiel van de portiergreep, die is vormgegeven in een klassieke buisvorm.

Op weg naar een hypergepersonaliseerde digitale ervaring: de vierde generatie MBUXMB.OS markeert het begin van de vierde generatie MBUX. Deze biedt een nieuw niveau van gepersonaliseerde ervaringen en intuïtieve interactie tussen mens en auto, en creëert daarmee nieuwe maatstaven in de autobranche. De nieuwe generatie MBUX is het eerste in-car infotainmentsysteem waarin kunstmatige intelligentie (AI) van zowel Microsoft als Google is geïntegreerd. Hierbij worden voor het eerst meerdere zogeheten AI Agents in één systeem samengebracht. MB.OS biedt maximale flexibiliteit met betrekking tot de integratie van content van externe aanbieders. Daarbij blijft de typische interface van Mercedes-Benz behouden om voor een vertrouwde klantervaring te zorgen.

Opmerkelijk laag verbruik en grote actieradius. De CO2-voetafdruk van de nieuwe, volledig elektrische CLA is over de gehele waardeketen met 40 procent verlaagd ten opzichte van zijn niet-geëlektrificeerde voorganger. Met een opmerkelijk laag verbruik en een actieradius die indrukwekkend is in dit segment brengt de CLA elektromobiliteit in het dagelijks leven naar een hoger niveau. De eerste modellen die op de markt komen zijn de CLA 250+ met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 14,1-12,2 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)3 en de CLA 350 4MATIC met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 14,7-12,5 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)[3]. De 200 kW sterke CLA 250+ met EQ-technologie heeft een grote actieradius voor een auto in dit segment: tot 792 km volgens WLTP3. De 260 kW sterke CLA 350 4MATIC met EQ-technologie is gepositioneerd als de performance-versie aan de bovenkant van het modellengamma. 800V elektrische architectuur laat laden bijna net zo snel verlopen als tanken. Het 800V-systeem staat, in combinatie met de nieuwe accugeneratie, garant voor aanzienlijk kortere laadtijden. Zo kan de CLA 250+ met EQ-technologie binnen 10 minuten worden geladen tot een actieradius van 325 km[4]. De CLA 250+ en de CLA 350 4MATIC kunnen allebei DC-snelladen tot 320 kW.