De nieuwe EQE SUV
hightech, luxueus én veelzijdig
Ook als AMG EQE SUV
De EQE SUV is de multifunctionele variant van de businesslimousine EQE.
De EQE SUV is de multifunctionele variant van de businesslimousine EQE. Net als dat laatste model is hij leverbaar met de belangrijkste innovaties van de EQS en tegelijkertijd is hij dynamischer dan de EQS SUV. De EQE SUV is een van de ruimste voertuigen in zijn segment. Toch is hij compacter dan de EQE Limousine en heeft hij met 3.030 mm een 9 cm korter wielbasis. De exterieurafmetingen zijn 4.863/1.940/1.686 mm (lengte/breedte/hoogte). Als vierde model na de EQS en EQE Limousines en de EQS SUV maakt de EQE SUV gebruik van het nieuwe volledig elektroplatform.
Een actieradius tot 590 km
De EQE SUV biedt, dankzij het modulaire aandrijfconcept, een breed scala aan vermogensuitvoeringen, van 215 kW/292 pk tot 300 kW/408 pk. Afhankelijk van de uitrusting en de configuratie bieden de Europese uitvoeringen een WLTP-actieradius tot 590 km. De lithium-ion-accu van de EQE SUV bestaat uit tien modules. De innovatieve, in eigen huis ontwikkelde accumanagementsoftware maakt over-the-air updates (OTA) mogelijk. Zo blijft het energiemanagement van de EQE SUV gedurende de gehele levenscyclus up-to-date.
Uitgebreid aanbod rijassistentiesystemen
De huidige generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies die de bestuurder ondersteunen. Tot de standaarduitrusting van de EQE SUV behoren onder andere ATTENTION ASSIST, actieve remassistent, actieve spoorassistent, parkeerpakket met achteruitrijcamera en snelheidslimietassistent. De status en de activiteiten van de systemen worden schermvullend weergegeven op het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay. Andere opties zijn beschikbaar in het assistentiepakket en in het rijassistentiepakket plus.
MBUX Hyperscreen als optie
Het weergave- en bedieningsconcept MBUX doet, met behulp van adaptieve software, gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Een highlight in het interieur is het optionele MBUX Hyperscreen. Dankzij het zero-layer design hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakopdrachten te geven. Situatieafhankelijke en contextuele toepassingen worden bovenaan in het gezichtsveld aangeboden. Bij het MBUX Hyperscreen (optie) lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over tot een widescreen van ruim 141 cm breed. De voorpassagier heeft een 12,3” oled-scherm met een eigen user interface tot zijn of haar beschikking. Het systeem maakt gebruik van een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeerlogica die herkent of de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt.
Warmtepomp standaard
De EQE SUV heeft een geavanceerde thermoarchitectuur met standaard warmtepomp. Het systeem werkt hierdoor zeer efficiënt: de restwarmte van de elektrische aandrijflijn (omvormer en elektromotor) en ook van de HV-accu kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de belasting van de accu voor de verwarming enorm, waardoor de actieradius toeneemt. Een andere aangename en efficiënte functie is de preconditionering. De automatische airconditioning THERMATIC met twee zones is standaard, terwijl de THERMOTRONIC met vier zones als optie leverbaar is.
Een groot aantal hightech functies
De koplamptechnologie DIGITAL LIGHT (optie) maakt innovatieve functies mogelijk, zoals het projecteren van hulpmarkeringen of waarschuwingssymbolen op de weg. Een andere interessante optie is ENERGIZING AIR CONTROL PLUS. Een HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) reinigt de binnenkomende buitenlucht op een zeer hoog filtreringsniveau. Het ENERGIZING-comfortprogramma verbindt verschillende comfortuitrustingen in het voertuig met elkaar. De individuele ENERGIZING-comfortprogramma’s maken een speciaal feelgood-programma mogelijk, afhankelijk van de stemming of behoeften. Dit verhoogt het fysieke comfort en de prestaties tijdens het rijden en tijdens een pauze. Het soundformat Dolby AtmosÒ tilt de audio-ervaring in de EQE SUV naar een nieuw niveau.
Mercedes-AMG EQE SUV
Mercedes-AMG presenteert de EQE SUV, een nieuwe mijlpaal in de elektrificatiestrategie – de eerste volledig elektrische SUV van het performance- en sportwagenmerk. Met zijn variabele interieur en performance-gerichte aandrijfconcept is dit het meest veelzijdige elektromodel in het modellengamma van Mercedes-AMG. Het nieuwe model biedt bovendien royale ruimte voor passagiers en bagage. Net als de AMG EQS Limousine en AMG EQE Limousine is de AMG EQE SUV gebaseerd op het elektroplatform van Mercedes-EQ. Twee krachtige elektromotoren en de volledig variabele vierwielaandrijving vormen de basis voor de kenmerkende dynamische AMG-rijervaring.
De ontwikkelaars van Mercedes-AMG hebben ook vele andere parameters zelfstandig ontworpen. Daartoe behoren de luchtvering AMG RIDE CONTROL+ met adaptief verstelbare demping, achterasbesturing en AMG ACTIVE RIDE CONTROL - een AMG-specifieke rolstabilisatie. Daarbij komen nog de AMG SOUND EXPERIENCE en het exterieur- en interieurdesign. Er zijn twee varianten van de nieuwe performance-SUV leverbaar: de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (voorlopig energieverbruik gecombineerd (WLTP): 25,1-22,0 kWh/100 km; voorlopige WLTP CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) en de nog sportievere Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ (voorlopig energieverbruik gecombineerd (WLTP): 27,8-22,6 kWh/100 km; voorlopige WLTP CO2 -emissie gecombineerd: 0 g/km) .
De belangrijkste technische gegevens van de EQE
EQE 350+ | EQE 350 4MATIC | EQE 500 4MATIC | ||
Aandrijving en accu | Achterwielaan-drijving | Vierwielaandrijving | ||
Elektromotor(en) | Type | Permanent bekrachtigde synchroonmotor(en) (PSM) | ||
Max. vermogen | kW | 215 | 215 | 300 |
Max. koppel | Nm | 565 | 765 | 858 |
Systeemspanning | volt | 400 | ||
Boordlader (standaard/optioneel) | kW | 11/22 (VS: 9,6) | ||
DC-laadcapaciteit, max. | kW | 170 | ||
DC-laden: maximale actieradius na 15 minuten[6] (WLTP) | km | 220 | ||
Voertuig | ||||
Lengte/breedte/hoogte | mm | 4863/1940/1686 | ||
Wielbasis | mm | 3030 | ||
Draaicirkel (zonder/met achterasbesturing, 10°) | m | 12,3/10,5 | ||
Laadvermogen, VDA [7] | l | 520/580-1675 | ||
Toegestaan trekgewicht | kg | 750 | 1800 | |
Verbruik en actieradius[8] | ||||
Energieverbruik (WLTP) | kWh / | 21,8-17,7 | 22,5-18,5 | 22,7-19,0 |
CO2-emissie (WLTP) | g/km | 0 | 0 | 0 |
Actieradius (WLTP) | km | 480-590 | 459-558 | 460-547 |
Technische gegevens Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV
Aandrijving en accu | |||
Elektromotoren | Type | Twee permanent bekrachtigde synchroonmotoren | |
Max. vermogen | kW (pk) | 350 (476) | |
Max. koppel | Nm | 858 | |
Aandrijving | Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC | ||
Type accu | Lithium-ion | ||
Nominale spanning | V | 328 | |
Energie-inhoud accu, bruikbaar | kWh | 90,6 | |
Recuperatievermogen, max. | kW | 260 | |
AC laadcapaciteit, max. (standaard/optioneel) | kW | 11/22 | |
DC laadcapaciteit, max. | kW | 170 | |
Onderstel | |||
Vooras | AMG RIDE CONTROL+ met vier draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping | ||
Achteras | AMG RIDE CONTROL+ onafhankelijk met vijf draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping | ||
Remsysteem | Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 415 x 33 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met zes zuigers; achter: 378 x 22 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met één zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, Brake Assist, drietraps ESP® | ||
Stuur | Elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met tandheugel en rondsel, variabele stuurverhouding (12,8:1 in het dode punt) en variabele bekrachtiging, standaard achterasbesturing (9,0°) | ||
Wielen | voor 9,5 J x 21 ET42; achter 9,5 J x 21 ET 42 | ||
Banden | voor Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21; achter Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21 | ||
Afmetingen en gewichten | |||
Aantal portieren/zitplaatsen | 4/5 | ||
Lengte/breedte[4]/hoogte | mm | 4879/1931/1672 | |
Wielbasis | mm | 3030 | |
Spoorbreedte, voor/achter | mm | 1654/1659 | |
Draaicirkel | m | 10,90 | |
Laadvermogen, VDA | l | 520-1675 | |
Leeggewicht/max. toegestaan totaalgewicht/max. laadvermogen | kg | 2600/3195/595 | |
Perm. trekvermogen (geremd/ongeremd) | kg | 1800/750 | |
Prestaties, verbruik en actieradius | |||
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 4,3 | |
Topsnelheid | km/h | 210 | |
Energieverbruik gecombineerd (WLTP)[5] | kWh/100 km | 25,1-22,0 | |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP) | g/km | 0 | |
Actieradius (WLTP)5 | km | 431-488 | |
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV
Aandrijving en accu | |||
Elektromotoren | Type | Twee permanent bekrachtigde synchroonmotoren | |
Max. vermogen | kW (pk) | 460 (626)/505 (687) met AMG DYNAMIC PLUS-pakket | |
Max. koppel | Nm | 950/1000 met AMG DYNAMIC PLUS-pakket | |
Aandrijving | AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving | ||
Type accu | Lithium-ion | ||
Nominale spanning | V | 328 | |
Energie-inhoud accu, bruikbaar | kWh | 90,6 | |
Recuperatievermogen, max. | kW | 260 | |
AC laadcapaciteit, max. (standaard/optioneel) | kW | 11/22 | |
DC laadcapaciteit, max. | kW | 170 | |
Ophanging | |||
Vooras | AMG RIDE CONTROL+ met vier draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping en actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL | ||
Achteras | AMG RIDE CONTROL+ onafhankelijk met vijf draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping en actieve rolstabilisatie | ||
Remsysteem | Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 415 x 33 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met zes zuigers; achter: 378 x 22 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met één zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, Brake Assist, drietraps ESP® | ||
Stuur | Elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met tandheugel en rondsel, variabele stuurverhouding (12,8:1 in het dode punt) en variabele bekrachtiging, standaard achterasbesturing (9,0°). | ||
Wielen | voor 9,5 J x 21 ET42; achter 9,5 J x 21 ET 42 | ||
Banden | voor Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21; achter Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21 | ||
Afmetingen en gewichten | |||
Aantal portieren/zitplaatsen | 4/5 | ||
Lengte/breedte[6] /hoogte | mm | 4879/1931/1672 | |
Wielbasis | mm | 3030 | |
Spoorbreedte, voor/achter | mm | 1654/1659 | |
Draaicirkel | m | 10,90 | |
Laadvermogen, VDA | l | 520-1675 | |
Leeggewicht/max. toegestaan totaalgewicht/max. laadvermogen | kg | 2690/3195/505 | |
Perm. trekvermogen (geremd/ongeremd) | kg | 1800/750 | |
Prestaties, verbruik en actieradius | |||
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | max. 3,5 (met AMG DYNAMIC PLUS-pakket) | |
Topsnelheid | km/h | 220 / 240 (met AMG DYNAMIC PLUS-pakket) | |
Energieverbruik gecombineerd (WLTP)[7] | kWh/100 km | 27,8-22,6 | |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP) | g/km | 0 | |
Actieradius (WLTP)7 | km | 375-470 | |